#2 Onrustig gevoel

Onrustig gevoel.
We hebben als moeder in de 21ste eeuw namelijk best veel ballen hoog te houden. Doordat je al die ballen hoog wilt houden ga je verschillende dingen tegelijkertijd doen. Multitasken is onze tweede naam zeg ik wel eens. Maar eventjes heel eerlijk tussen ons: Dit geeft toch onwijs veel onrust? 

Door dat je met 2 of misschien wel 3 dingen tegelijkertijd bezig bent, ben je er nooit voor de volle 100% bij met je hoofd. Jou andere “mapjes” staan nog open en die kan je pas afsluiten als die zijn afgerond. Al die openstaande mapjes geven onrust. Ik weet dat je een groot deel van jouw onrust kan voorkomen. Door mijn jaren ervaring en mijn achtergrond weet ik dat het anders kan.

Mijn allergrootste tip is daarom ook: Doe 1 ding tegelijkertijd.
Ook al lijkt het zo handig, ook al denk je dat het je sneller en verder helpt…

“NEE, dat doet het niet!”

Je aandacht constant verdelen tussen verschillend taken kost je gewoon bakken vol energie. Het kan zelfs leidden tot duizeligheid en hoofdpijn! Door mijn tips krijg jij meer gedaan en kom je af van dat vervelende, constant onrustige gevoel. Lees hier hoe ik ontspan na een drukke dag of hoe ik in slaap kom als het druk is in mijn hoofd. 

Jouw “onrust” mapjes

Zie je hoofd voor je als een computer. Zodra je een map opent blijft die op je beeldscherm staan. Hoe meer mappen jij opent en niet afrond (weg klikt), hoe drukker het op jouw beeldscherm word. Op een gegeven moment ben je het overzicht kwijt en weet je niet meer wat, waar staat. Daarom is het van belang om eerst eens na te gaan wat je moet doen:

– Maak een to-do lijst.
– Verdeel je taken in kopjes als: Huishouden, werk, kinderen. 
– Stel de prioriteit vast.
– Doe een taak met volledige focus. 

Met andere woorden : Schrijf op en haal de onrust uit je hoofd.

Wil je maximaal focus? Dan is deze (PRACHTIGE!) focus planner echt iets voor jou!

onrustig gevoel

Onderzoeken 

Naast het onrustige gevoel dat je kan krijgen van “openstaande mapjes” oftewel onafgeronde taken of zaken, kan je ook lichamelijk, mentaal of emotioneel onrustig zijn van anderen dingen. Hier zit vaak veel meer achter. Denk aan jezelf niet goed kennen, opkijken naar anderen, weinig eigenwaarde en pleasen. 

 

Jezelf niet goed kennen

Heel veel moeders weten niet wat ze zichzelf de afgelopen jaren hebben aangeleerd in lastige periodes of vervelende situaties. Op zo’n moment neem je dan een rol aan om zo door deze lastige periode heen te komen. Je kan op zo’n moment twee dingen doen: vechten of vluchten. Eigenlijk is het een manier om de gevolgen van deze periodes of situaties te onderdrukken en/of te negeren. In mijn training ‘Even geen mama’ ga ik hier dieper op in.
Uiteindelijk kost dit enorm veel energie en helpt jou ook niet om van het onrustige gevoel af te komen.

 

Opkijken naar anderen

Ben jij een moeder die het super leuk en inspirerend vind wat anderen doen? Of ben je een moeder die precies ook dat wil hebben wat die andere moeder heeft of doet? Hier zit een groot verschil tussen. Zeker nu in de tijd van social media en Whatsapp komt er gewoon enorm veel voorbij. Het verschil zit hem in het ‘tegen iemand opkijken’ of iemand ‘inspirerend’ vinden. Het kan enorm veel onrust geven als jij denkt dat anderen het makkelijker of beter voor elkaar heeft en dat jij je daarmee moet “concurreren”. Slaat natuurlijk nergens op want het moederschap gaat niet om concurentie, beter, mooier of weet ik veel wat. Moederschap is het persoonlijkste wat er is.

 

Weinig eigenwaarde

Weinig eigenwaarde komt helaas vandaag de dag nog heel veel voor. Vooral bij moeders zie ik het ontzettend veel. Ze willen het TE goed doen, leggen de lat zo vreselijk hoog voor zichzelf en zijn niet tot weinig tevreden over wat ze wel al hebben bereikt. Als voor jouw gevoel iets nooit goed genoeg is of nooit werkt, kan je je wel voorstellen hoeveel onrust dit geeft. Maar wanneer is iets ‘gelukt’? Is dat reëel om te denken? Als het niet is gelukt wat maakt dat dan van jou? Waarom wil je aan die standaard voldoen? 

 

Pleasen

Je kent het wel, het pleasen van anderen en het anderen naar hun zin maken. Op deze manier maar hopen dat anderen jou waarderen en jou op “waarde” schatten. Want… Kijk eens wat ik allemaal doe?! Altijd maar anderen hun behoeften op de eerste plek zetten en jezelf wegcijferen. Dat geeft me toch een partij onrust! Hoe je hier wat aan doet lees je hier. 
 

Uiteindelijk draait het om jezelf leren kennen. Zodra jij je niet bewust bent van hoe je reageert en hoe je omgaat met (moeilijke) situaties, periodes, gevoelens en gedachten zul jij ook niet kunnen veranderen. Hoe dichterbij jezelf blijft, hoe meer rust jouw dit geeft.

Heb je nog vragen over dit specifieke onderwerp dan kan je mij altijd emailen. Maar ook in mijn gratis boek staan veel tips. Dit onderwerp komt ook naar voren in mijn training ‘Even geen mama’. 

 

Liefs,

Anouska