Gevolg Corona: 4x meer aanvragen van online trainingen!

Hoe combineer je als moeder tijdens het thuisblijven het werk- en gezinsleven zonder jezelf voorbij te lopen? Bij moedercoach Anouska van Tol verviervoudigde de vraag hiervoor naar online trainingen. Daarom geeft ze 3 tips hoe je als moeder tijdens deze pittige periode meer rust krijgt, beter in balans blijft en naast het moederschap ook genoeg tijd voor jezelf vrijmaakt.

Juist tijdens de coronacrisis is het belangrijk om daar als moeder extra op te letten. Kinderen kunnen niet naar school of de opvang en de meeste mensen werken thuis. Gezinnen zitten meer op elkaars lip en veel dingen lopen door elkaar heen. Zoals het uitvoeren van schoolopdrachten met de kinderen, zelf thuiswerken en tussendoor het huishouden doen. Van Tol merkt dat moeders zich deze periode sneller wegcijferen. Wat er dan gebeurt? Ze lopen sneller over. Daarom geeft de moedercoach 3 tips om dit te voorkomen.

Moeders online corona

Tip 1: doe 1 ding tegelijk

Ouders zijn deze periode al snel met 10 dingen tegelijk bezig. Snel even de was doen, vlug een werkmail beantwoorden en tussendoor je kinderen aandacht geven. Op die manier loop je over. Doe 1 ding tegelijk. Zeker nu. Geef een halfuur je kinderen volledig de aandacht, ga daarna aan het werk of doe het huishouden. Stel prioriteiten voor de dingen die je belangrijk vindt om te doen. De rest kan wachten.

Tip 2: plan tijd voor jezelf in

Plan tijd voor jezelf in. Juist nu. Schrijf dit ook écht op in je agenda en geef het door aan je partner. Anders komt het er niet van. Sta bijvoorbeeld eerder op dan de rest om met een kop thee een boek te lezen om rustig wakker te worden. Of doe dit als de kinderen ’s middags op bed liggen. Doe de benen omhoog en pak je eigen tijd. Dan ben je daarna met werk productiever en kun je mentaal uitgerust de kinderen straks weer aandacht geven.

Tip 3: doe een brain dump

Doe elke dag op een vast moment een ‘brain dump’. Hiermee schrijf je letterlijk je hoofd leeg. Gedachtes, situaties en gevoelens staan daarmee op papier en verdwijnen op die manier uit je hoofd. Dat zorgt voor meer rust en ruimte: iets dat moeders zeker nu kunnen gebruiken.

‘Moeders zoeken nu vaker handvaten, vooral online tijdens corona’

Anouska van Tol geeft op anouskaonline.nl de achtweekse online training ‘Even geen mama’ en de vierdaagse online cursus ‘Moeder in balans’. Ze is werkzaam als verpleegkundige en volgde de opleiding tot lifecoach. Ervaringen uit beide vakgebieden én haar persoonlijke ervaringen neemt ze mee in haar trainingen. Ze merkt dat er nu meer moeders bij haar aankloppen. In maart zelfs vier keer zo veel als in januari.

“Sinds het begin van de coronacrisis merk ik een flinke stijging in online trainingen die moeders bij mij volgen”, vertelt Van Tol. “Ik merk dat moeders zoeken naar handvaten. Zo is ook mijn gratis e-book met nog meer tips 6 keer vaker gedownload dan anders. Moeders willen weten hoe ze grenzen bepalen én hoe ze deze goed aangeven.”

Van Tol merkt dat een bepaald gevoel bij moeders overheerst. “Onrust”, vertelt ze. “Dat woord hoor ik de laatste tijd heel veel. Onrustig in de balans tussen werk en kinderen. Onrustig in hun lichaam.”

Jullie zijn niet alleen stoere moeders!

“Om dit aan te pakken is je mindset heel belangrijk”, vervolgt Van Tol. “Je bent niet alleen als je je rot voelt, je dag niet hebt en je huilend op de gang staat. Dat hoort erbij en gelukkig er is óók wat tegen te doen. Met mijn trainingen moet je keihard aan de bak, maar dat kan wél gemakkelijk via filmpjes op je telefoon. De verandering begint bij jezelf: de situatie verandert niet, maar hoe je ermee omgaat wel. Dat moet je zelf doen. Alleen moet je als moeder wel weten wát je moet doen. Daar help ik bij. Daarom deel ik ook deze 3 tips, omdat die al heel veel onrust wegnemen.”

Liefs,

Anouska