Overspannen of burn-out? 

Burn-out, overspannen, tegenwoordig ligt dat zo op de loer. Je bent moeder in de 21e eeuw. Realiseer je dat even. We willen allemaal carrière maken, zelf geld verdienen, een “geëmancipeerd” gezin draaiende houden en daarnaast ook nog ergens tijd voor onszelf… En dat allemaal zonder schuldig en onrustig gevoel. 
 

Waarom ik “geëmancipeerd” gezin tussen aanhalingsteken schrijf? Ga eens even heel bloed eerlijk kijken naar jouw gezin. Wie zorgt voor de boodschappen? de oppas? het eten? de schone was in de kast? Tja… uiteindelijk zijn wij, moeders, dat aan het einde van dag. Tuurlijk maak je afspraken, jij kookt dan, haal jij vanmiddag even de was uit de wasmachine, pik jij de kids op om zo en zo laat. Maar uiteindelijk komt het plannen, regelen en het bedenken bij ons vandaan. 

Tijden zijn veranderd

Puntje bij paaltje komt er onwijs veel lasten op onze schouders te liggen. Dit brengt veel stress met zich mee. Vroeger kon je je als huismoeder volledig focussen op het moederschap en het huishouden. Nu hebben we werk, gezin, vriendinnen, de dagelijkse drukte en social media wat veel druk (kan) geven. Tijden zijn veranderd. Als je je bedenkt dat we nu binnen 1 dag meer prikkels binnen krijgen dan vroeger in 1 jaar! Ons hoofd draait overuren om deze prikkels allemaal te verwerken. Neem daarbij de druk en de stress van het moederschap, carrière en social media, lastige situaties of een persoonlijke situatie erbij en je begrijpt dat je daar een bepaalde modus in moet gaan vinden. Oftewel: balans! 

Weegschaal

Balans is jouw fysieke en emotionele weegschaal. Balans is super persoonlijk omdat iedereen zijn weegschaal anders is. Aan de ene kant staat jouw draaglast, dat zijn alle lasten wat jij in je leven moet dragen. Aan de andere kant van de weegschaal staat jouw draagkracht, dat is alles waar jij kracht uit haalt om je krachtlasten te kunnen dragen. Als jou draaglast zwaarder weegt dan jou draagkracht, ga je (tijdelijk) gebruik maken van jouw reserve batterij. Dat is prima, daar is hij voor! Maar blijft die last en de stress dat dit met zich mee brengt aanhouden? Dan is op een gegeven moment jou reserve batterij op.

Burn-out overspannen

Ben ik overspannen of heb ik een burn-out?

Als je reserve batterij op is kan je allerlei kwaaltjes krijgen zoals vermoeidheid, veel huilen, piekeren, slechte concentratie, slecht slapen en het vermijden van sociaal contact. Dit zijn klachten van een burn-out maar ook klachten die je voelt als je overspannen bent. De klachten zijn trouwens wel veel minder intens als je overspannen bent. Deze klachten zijn ontstaan omdat je te lang, vaak weken tot maanden, door bent gegaan terwijl je in een stress volle situatie zat. Zodra je overspannen bent zul je merken dat zodra jij rust pakt en de stress weg neemt, je er binnen een aantal weken tot maanden weer bent. 

Zodra je die rust niet pakt, kan je van overspannenheid een burn-out creëren. Je raast maanden tot jaren door, weinig tot geen balans, stress level 1000, gaat vaak over je eigen grenzen heen en zet jezelf op de laatste plek. Wat er uiteindelijk toe leidt is dat je niet beter weet. Dit doe je al zo lang!

 

Meest voorkomende symptomen van een burn-out

  • Lichamelijke en geestelijke uitputting
  • Uitrusten en opladen lukt niet meer
  • Gespannen
  • Concentratie- en geheugenklachten
  • Constant piekeren
  • Slaapproblemen
  • Nergens meer toe kunnen komen
  • Gevoelens van incompetentie en falen
  • Cynisme

Lichamelijke symptomen van een burn-out

  • Hoofdpijn
  • Maagpijn
  • Spierpijn
  • Nekpijn
  • Misselijk
  • Hartkloppingen
  • Duizelig
  • Benauwd (hyperventileren)
  • Hoge bloeddruk
  • Pijn op de borst

Je zult zelf niet eens voelen dat je op het randje wankelt tussen overspannenheid en een burn-out, of dat je überhaupt al een burn-out hebt. Wil jij van een burn-out herstellen, moet je rekening houden met maanden tot zelfs jaren.

 

Burn-out voorkomen?

Hierbij een aantal tips om een burn-out te voorkomen:
  • Wat geeft jouw stress en hoe word dat veroorzaakt? Wat kost veel energie en wat kun je daaraan veranderen? Schrijf dit op.
  • Wat geeft jou energie en maak daar iedere week tijd voor. Plan het in!
  • Is dit realistisch wat ik van mezelf verwacht en vraag? Niemand is perfect en perfect is niemand.
  • Stel grenzen voor jezelf en zeg ‘nee’ als het je te veel wordt. Lees hier meer over in deze blog.
  • Praat over je gevoelens en problemen! Doe dat met iemand die je vertrouwd zoals je partner of een goede vriend(in).
  • Beweeg 30 minuten per dag, bijvoorbeeld fietsen, zwemmen of wandelen.
  • Zorg voor ontspanning en rust. Yoga, podcast, meditatie, muziek luisteren, wandelen, blog lezen? Kijk wat werkt voor jou.
  • Zorg voor voldoende slaap, op tijd naar bed, eet gezond en gebalanceerd.
  • Probeer een dagritme aan te houden.
  • Accepteer dat zaken in het leven soms niet lopen zoals je zou willen.

Wil jij meer tips? Download dan mijn gratis E-BOOK vol met tips, handvatten, inspiratie en mooie invul sheets.

Wil jij een burn-out of overspannenheid voorkomen? Neem dan gerust contact met mij op via mail, whatsapp of belletje om de mogelijkheden van mijn trainingen te bespreken. 🙂 

Liefs,

Anouska

EBOOK

GRATIS E-BOOK

Ontdek hoe je:

🌟Minder twijfels krijgt over jouw aanpak van het moederschap.
🌟Meer kan gaan genieten van je kids.
🌟Meer verbinding maakt met jezelf waardoor je er beter kan zijn voor je kids.

Download hem nu helemaal gratis. Inclusief tips, opdrachten en invul sheets!

Gelukt! Het e-book komt nu jouw kant op.